Recenzie: „Somnul de veci”

Autor: Raymond Chandler

Titlu original: The Big Sleep

Traducere din limba engleză: Virgil Stanciu

Editura: Nemira

Notă: 5/5

La începutul unei zile din „miez de octombrie” Philip Marlowe, spilcuit, curat, bărbierit și treaz”, merge în vizită la reședința bătrânului domn Sternwood, ca să se ocupe de Arthur Gwynn Geiger, care se dă negustor de cărți rare. Fiica cea mare a gazdei are însă impresia că detectivul a fost angajat ca să-l găsească pe soțul ei dispărut cu o lună în urmă.

Investigatorul ajunge la librărie și află din întâmplare că Geiger are obiceiul de a împrumuta literatură pornografică de la magazinul personal. Marlowe îl urmărește până acasă și rămâne de veghe.

Țipetele și împușcăturile care se aud dinăuntru îl pun pe jar. Detectivul se năpustește în casă și-l găsește pe Geiger fără suflare. Alături de el, o vede pe Carmen, fiica cea mică a lui Sternwood, goală și sub influența drogurilor.

A trecut ceva timp de când am citit ultima oară un roman polițist și sincer chiar îmi era dor de suspansul pe care îl provoacă acest gen de roman. Îmi aduc aminte că primul roman care mi-a trezit pasiunea pentru romanele polițiste a fost „Zece negrii mititei” de Agatha Christie și după am avut o perioadă în care citeam numai romanele autoarei.

„Somnul de veci” mi s-a părut o carte destul de interesantă care scoate la iveală crimele și comportamentul americanilor din perioada anilor 1930. Bătrânul Sterwood îl angajează pe Marlowe pentru a afla cine și de ce încearcă să o amenințe pe fiica mai mică a acestuia, Carmen dar indirect să afle și ce s-a întâmplat cu fostul ginere, Regan. Pe parcursul acțiunii, Marlowe se întâlnește cu foarte multe răsturnări de situații și crime ceea ce îl face și mai curios în legătură cu dispariția lui Regan.

Vivian Regan, fiica mai mare a lui Sterwood este o împătimită a cazinourilor, mai exact a ruletei dar este și foarte atrăgătoare. Carmen Sterwood este mezina familiei și așa cum se întâmplă deobicei în familiile foarte bogate, aceasta este răsfățată și este obișnuită să obțină tot ce vrea. Ambele fiice ale bătrânului Sterwood încearcă mai mult sau mai puțin să se dea la personajul principal însă acesta le refuză, ceea ce denotă că Marlowe este un detectiv particular incoruptibil.

„Somnul de veci” este diferit de celelalte romane polițiste pe care le-am citit deoarece, în primul rând, acțiunea din carte redă într-o anumită măsură realitatea din anii ’30 și în al doilea rând limbajul este un pic mai matur, mai agresiv.

Overall, mi-a plăcut foarte mult cartea și deși inițial m-am gândit să-i dau un 4/5 am ajuns la concluzia că acestă carte merită nota maximă. Destul de sigur că o să caut să citesc și alte titluri de același autor. După această carte s-a făcut și film în regia lui Howard Hawks, avându-i ca actori principali pe Humphrey Bogart (Philip Marlowe) și Lauren Bacall (Vivian Regan). Încă nu am vizionat filmul dar este pe lista celor pe care vreau să le văd în curând. Sunt tare curioasă câte elemente din carte s-au schimbat și câte nu.

„Dead man are heavier than broken hearts.”